W przypadku Przedsiębiorców z sektora MŚP warunkiem rozliczenia i umorzenia subwencji jest:
-
nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r. oraz
-
rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej, wskazując rzeczywiste koszty stałe oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów na podstawie danych finansowych za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r.
W wyznaczonym terminie od 18.11.2021 r. do 15.01.2022 r. Klient wypełnia oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej. Do oświadczenia Klient obowiązkowo przekazuje załącznik/załączniki za poszczególne okresy 11-12.2020 r. oraz 1-3.2021:
- w przypadku podmiotów prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów –: JPK_PKPiR,
- w przypadku podmiotów prowadzących księgi rachunkowe –: JPK_KR;
Liczba załączników nie powinna przekraczać 10 sztuk, powinny to być pliki o rozszerzeniu XML, a maksymalny rozmiar jednego pliku to 5 MB.
Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Jak wypełnić i złożyć Oświadczenie o Rozliczenie w ramach Tarczy Finansowej 2.0.
Zasady rozliczania Tarczy Finansowej 2.0